• Foto van schrijverArno Rosendaal

Vijftien ijsmeesters officieel opgeleid

Op vrijdag 8 april 2022 hebben 15 ijsclub vrijwilligers de opleiding “natuurijsmeester” gevolgd. Gedurende een avondvullend programma is er een uitgebreide instructie verzorgd door de KNSB in de persoon van Jaap Wansinck. Meneer Wansinck heeft tientallen jaren ervaring als districtsbestuurder bij de KNSB en als organisator van tientallen grootschalige evenementen zoals tour - en molentochten maar ook van officiële wedstrijden. Een ijsmeester puur sang met heel veel leerzame ervaring en verhalen.

Het was een waardevolle avond. Alle aspecten rondom het verzorgen van schaatsplezier kwamen aan bod. Uiteenlopend van vorst in verhouding tot bodemgesteldheid en van scheuren prepareren tot aan gasvorming en invloed van flora en fauna. Ondanks dat er heel veel kennis al aanwezig is, zijn er ook weer interessante nieuwtjes opgedaan.

Vanaf heden spreken wij op de ijsclub niet meer over bewolkt weer maar van weersomstandigheden met een lage uitstralingsgraad. Wanneer de zon schijnt zult u de vrijwilligers de instralingshoek zien bepalen en daarmee de impact op de kaatswaarden. Natuurlijk komt er altijd een einde aan een schaatsperiode, vanaf heden zal daarvoor de sublimatie van het ijs ten opzichte van de dikte worden gemonitord.

Wil je meer weten over het ijs, neem gerust eens contact op met een ijsmeester,

337 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts