• Foto van schrijverArno Rosendaal

Kees van der Bie neemt afscheid als voorzitter

Vandaag (3-6-2022) heeft Kees van der Bie afscheid genomen van zijn rol als voorzitter van onze vereniging. Tijdens een klein samenkomen is de bestuurswissel bestempeld met een stevige handdruk en een lekker stuk taart.

Speech bij overdracht van taken, 3-6-2022, 10:00uur, Oudenhoorn

Beste Voorzitter van IJsclub Nooitgedacht Oudenhoorn, lid in de Orde van Oranje Nassau, Beste Kees,

Kortgeleden is het schokkende bericht tot ons gekomen dat het met uw gezondheid niet goed gaat en u om deze rede afstand doet tot het voorzitterschap van IJsclub Nooitgedacht in Oudenhoorn.

De IJsclub heeft vanaf uw jeugd tot aan dit moment altijd een belangrijke (hoofd)rol gespeeld in uw leven. Al vanaf de officiële oprichting door onder andere uw vader in 1963 was u als kleine jongen al te vinden op de baan tijdens ijsperiodes als helpende hand. En vanaf uw 28ste bestuurslid van de technische commissie en natuurlijk de laatste twaalf jaar als voorzitter van deze club.

Als voorzitter bent u niet alleen een voorzitter geweest voor de club maar zeker ook voor de leden en vrijwilligers. Tijdens klusdagen zorgde u ervoor dat iedereen voorzien werd van een broodje en op het einde van de dag van een biertje om vervolgens nogmaals te benadrukken hoe belangrijk de inzet van alle vrijwilligers is voor een club zoals de onze.

In de jaren dat u lid bent geweest is de ijsclub gegroeid van kleine ijsclub in de polder waar de ‘koek en zopie’ besteld werd bij een oude bouwkeet naar een vereniging met een mooi clubgebouw en meer dan 1300 leden. Regelmatig werden na afloop van vergaderingen of aan het einde van een dag vol schaatsplezier de verhalen over het ontstaan en de realisatie van deze ijsclub naar boven gehaald.

Tijdens dat ophalen van de verhalen werd altijd met veel passie en plezier gesproken over de winte

rs waarin er zes weken ijs was, de leuke tijden met onder andere uw zwager en tevens vriend Klaas Bergsma, Cor Schipper met alle handige, eigenhandig gemaakte vernieuwingen, de periode waarin Dhr Peerenboom voorzitter was en jullie als technische commissie nog wel eens het randje opzochten. U stond ook aan de lat van de het ledenadministratie bestand, de inzet van een computer binnen de vereniging heeft via u de intrede gedaan. Vooruitstrevend bent u altijd geweest.

De ijsclub is voor de familie van der Bie altijd al een belangrijk onderdeel. Onder andere uw vader was grondlegger van de ijsclub, uw moeder zorgde voor de warme soepen als er ijs was kwam uw zus Wina met een prakkie voor iedereen. Uw zus Maaike doet samen met haar man de ledenadministratie en online schaatsenverkoop. En uw neef Arno is penningmeester van het geheel. De ijsclub zal dan ook regelmatig besproken zijn tijdens het vaste koffiemomentje op zondag ochtend bij uw moeder aan de Molendijk.

Naast dat u voorzitter bent weet ook de pers u altijd goed te vinden. Als voorzitter heeft u dan ook verschillende keren in het Algemeen Dagblad gestaan, Stond u op de voorpagina van

diverse lokale kranten en was u, als hoogtepunt van al deze media-aandacht, ruim twee uur live in de uitzending van RADIO 2 een aantal jaren geleden. Dit gaf het dorp Oudenhoorn, maar zeker de ijsclub, een ongekende hoeveelheid aandacht.

De IJsclub groeit de laatste jaren hard. En dit niet alleen qua leden aantal maar ook qua omzet die we opnieuw kunnen investeren in onze club. Zo heeft u samen met veel vrijwilligers bijgedragen aan de verbouwing van de 400 meterbaan, hebben we een online schaatsenverkoop opgezet en is de keuken, de volledige elektra en het terrein rondom de kantine volledig op de schop gegaan.

Maar de laatste jaren als voorzitter waren niet altijd even makkelijk. Met de gezondheid van uw vrouw ging het steeds minder en later ging ook uw eigen gezondheid achteruit. Regelmatig verontschuldigde u zichzelf dat het bijwonen van een bestuursvergadering lastig werd gemaakt door allerlei factoren waar u zelf geen grip op heeft gehad. Als bestuur hebben we dit altijd begrepen en zeker ook gesteund. Gelukkig maakte de tripjes samen met uw vrouw naar de ijsclub om even lekker op het bankje in het zonnetje te zitten veel goed.

Beste Kees, namens het bestuur van IJsclub Nooitgedacht Oudenhoorn, wil ik u hartelijk bedanken voor een mooie periode waarin we als bestuur samen hebben mogen werken aan de IJsclub, waar

bij we heel veel kinderen en volwassenen hebben laten genieten van onze mooie vereniging. Waarbij we mede dankzij uw inzet veel vernieuwingen hebben doorgevoerd en de IJsclub de laatste jaren zeker niet heeft stilgestaan.

U draagt het stokje als voorzitter vandaag over. Na speciaal bestuursoverleg is besloten dat u dat vandaag doet aan Arno Rosendaal. Om te zorgen dat Arno deze taak goed kan vervullen zal hij zijn taken overdragen aan de onze nieuwe penningmeester Floor Schipper. En ik weet zeker dat dit helemaal goed gaat komen.

Om als bestuur maar zeker ook vanuit de leden onze dank uit te spreken zullen we vandaag iets ongewoons doen, iets dat tegen het huidige beleid van de ijsclub ingaat. We maken graag een uitzondering om u te benoemen als Ere-lid van de ijsclub. We ervoor gezorgd dat u altijd een oogje in het zeil kunt houden op de ijsclub tijdens onze bestuursvergaderingen, maar hoe dat zit mag u zelf onthullen.

Kees, Bedankt!